Takaisin referensseihin

Matkahuolto vei palvelut pilveen, löi aiemmat käyttäjäennätykset ja sai samalla kulut kuriin

Referenssi
30/1/2020
Matkahuolto vei palvelut pilveen, löi aiemmat käyttäjäennätykset ja sai samalla kulut kuriin

Kun Skillwell auttoi Matkahuoltoa ottamaan AWS-pilvipalvelun käyttöön, uusi pakettiverkkokauppa joutui tuoreeltaan melkoiseen tulikokeeseen. Se läpäisi testin heittämällä: ruuhkahuipuista huolimatta käyttäjät saavat priimapalvelua. Samaan aikaan kulut pysyvät ennakoitavissa.

Marraskuu 2019 räjäyttää pankin. Kaikki alkaa siitä, kun Matkahuolto julkaisee kuun alkupuolella uuden pakettiverkkokauppansa ja uudistetut nettisivut. Tavoitteena on kävijämäärän ja myynnin kasvu, onhan lanseerauskampanja ajoitettu parahiksi joulusesongin alkuun. Mutta sitten pamahtaa iso uutinen, joka saa kävijälaskurit pyörimään ympyrää: Postin lakko.

Pahin joululähetysruuhka alkaa samoihin aikoihin lakon kanssa. Niinpä puskaradio, some ja perinteiset mediat levittävät tietoa ennennäkemättömällä nopeudella: Matkahuollon kautta saa nyt kätevästi paketit lähtemään. Lanseeraus osuu siis juuri oikeaan saumaan, ja upouuteen palveluun tulee heti valtava ruuhka. Käyttäjämäärät kasvavat lukuihin, jollaisia ei oltu osattu edes kuvitella.

Seuraava saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on: Palvelu ei kaadu. Yksikään sivu ei jumita. Tiimalasi ei pyöri asiakkaan näytöllä. Error page not found ei osu kenenkään silmiin. Kaikki sujuu kuin unelma.

– Se oli ihan teknisen ympäristön ansiota, paljastaa Matkahuollon CIO & CDO Mika Rajanen. – Käytämme AWS-pilvipalvelua, ja siellä eivät mittarit juuri hievahtaneet, vaikka kuorma oli suuri.

Pakettipalvelun käytettävyys on 99,99 %. Se tarkoittaa sitä, että palvelu skaalautuu käyttäjämäärien mukaan eikä siellä ole lainkaan katkoja, vaikka ruuhkaa riittää.

– Olen ottanut satoja järjestelmiä käyttöön, ja alkuvaiheessa niissä on yleensä aina ollut jotain hikkaa. Nyt ei ollut mitään, Rajanen summaa yli 20 vuoden kokemuksella.

– Tämä on sekä IT- että liiketoimintapuolen kannalta hienoa. Tekninen huoli on minimissä ja käyntikortti asiakkaiden suuntaan priimaa.

Skillwellin AWS-osaaminen avainasemassa

AWS-pilvipalvelu otettiin Matkahuollossa käyttöön yhteistyössä Skillwellin kanssa.

– Skillwellillä on kovaa AWS-osaamista, ja meillä oli tarve kumppanille, joka hoitaa pilviympäristön ja sen optimoinnin riippumatta siitä, ketä sovelluskehityskumppaneita meillä on, Rajanen kertoo.

– Nyt meillä on yksi taho, joka saa kaikki AWS:ään tuodut ympäristöt hoitumaan yhdellä tietyllä sapluunalla. Samalla laskutus pysyy vakaana, eikä siinä tule mitään odottamattomia yllätyksiä. Skillwell on auttanut meitä myös mikropalveluarkkitehtuurin suunnitelmien auditoinnissa, jotta saamme hyödynnettyä AWS:ää mahdollisimman hyvin.

Tällä hetkellä Matkahuollolla on AWS:ssä useita tuotanto- ja kehitysympäristöjä niin kuluttajapalveluiden kuin bussiyhtiöiden käyttöön. Pakettiverkkokaupan lisäksi esimerkiksi matkakortin matkustusoikeustiedot pyörivät AWS:n avulla. Matkahuollolla on paljon digitaalisia palveluita, joten todennäköisesti AWS:n käyttö tulee laajentumaan.

– Skillwell siinä sitten auttaa, Rajanen toteaa. – Yleensä IT-toimittajien kanssa joutuu jumppaamaan laskutuksen ja muun suhteen, mutta Skillwellin kanssa kaikki on hoitunut helposti. He ovat tunnistaneet, miten asiat kannattaisi hoitaa, ja ehdottaneet aina osuvaa ratkaisua. Lisäksi valvonta ja laskutus toimii suoraviivaisella mallilla. Sanoisin, että Skillwellillä yhdistyy osaaminen ja oikea asenne.

Pilvipalveluun siirtyminen antoi tiimeille työrauhan

Pilvipalvelun käyttöönotto nytkähti Matkahuollossa liikkeelle keväällä 2019, kun Rajanen oli aloittanut siellä uudessa tehtävässä. Hänen vastuullaan on ICT, digitaalisuus sekä yritystason projektitoimisto. Jo ennen Rajasen mukaan tuloa oli selvää, että tarve uudistaa mobiilisovelluksia, verkkosivuja ja pakettiverkkokauppaa on suuri. Kysymyksenä oli enää, että miten.

– Matkahuollolla ei aiemmin ollut käytössä pilviratkaisua, vaan kaikki kuluttajarajapinnat oli toteutettu itse. Aika pian AWS valikoitui ensisijaiseksi alustaksi toteuttaa uusia liiketoimintasovelluksia, Rajanen sanoo.

Se oli ilmeisen hyvä valinta. Nykyään esimerkiksi juuri pakettiverkkokauppa skaalautuu sujuvasti, vaikka ruuhkapiikki hipoisi taivaita. Sen ansiosta IT- ja liiketoimintapuoli pääsevät kohdentamaan resurssejaan järkevämmin. Nyt ei muun muassa tarvitse miettiä, miten monta ostotapahtumaa menetetään palvelun ylikuormittuessa – sellaista kun ei enää tapahdu.

– Haluan kyllä kiittää Skillwellin tiimiä. Heidän ansiostaan saimme meille laajamittaiseen tuotantoon suunnitellun AWS-ympäristön käyttöön. Suosittelen heitä lämpimästi mille tahansa yritykselle, joka harkitsee pilveen siirtymistä, tarvitsee siellä apua taikka kaipaa konsultointia, miten pilvipalveluita kannattaa käyttää ja optimoida, Rajanen toteaa.

3 x AWS:n edut

Näin Matkahuolto hyötyy yhteistyöstä Skillwellin kanssa:

  1. Palvelut skaalautuvat ja niiden käytettävyys on huippuluokkaa ruuhkasta huolimatta.
  2. Kustannukset eivät karkaa käsistä, sillä Skillwellin avulla optimointi helpottuu ja kokonaisnäkyvyys laskutukseen säilyy kirkkaana.
  3. Resursseja vapautuu muuhun tekemiseen, kun AWS-puoli pyörii sujuvasti.

Tervetuloa seminaariimme 14.2. kuulemaan lisää AWS:n mahdollisuuksista! Ilmoittaudu täällä!

Kiinnostuitko Skillwellin AWS-palveluista? Ota yhteyttä Sirkku Jauhiaiseen: sirkku.jauhiainen@skillwell.fi

In English

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Lue lisää referenssejämme