Referenssi

MyHomesID-palvelualusta valmistui ketterän kehityksen mallilla

reference-image

Tavoitteena uudenlainen palvelualusta asunnon tai kiinteistön omistajille

Suomalainen startup-yritys MyHID Oy alkoi jo muutama vuosi sitten kypsytellä ideaa asuntojen ja kiinteistöjen hallintaan tarkoitetusta digitaalisesta palvelusta yksityishenkilöille. Yrityksen perustajilla oli takataskussaan vuosikymmenten IT-alan kokemus rakennus- ja kiinteistötoimialalta sekä vastaavanlaisten palvelujen kehittämisestä yrityspuolelle.

“Koko maailma tekee ohjelmia ammattilaisille, mutta samaan aikaan loppukäyttäjä on aika kevyin eväin liikkeellä”, kuvailee MyHID Oy:n product manager Jari Ahde kysyntää palvelulle. 

“Ei nykyään enää osteta autoakaan ilman huoltokirjaa, joten miksi talo ostettaisiin ilman sitä? Tavoitteemme oli luoda tuote, joka on jokaisen kodin ja asumisen digitaalinen kaksonen. Sen elinkaari voi alkaa koska vain, asumisen alusta asti tai keskeltä matkaa”, Ahde jatkaa. 

Pelkästään Suomessa potentiaalisia käyttäjiä on yli kolme miljoonaa – yhtä monta kuin on asuntojakin. 

“Ratkaisu toimii kuitenkin myös kansainvälisellä tasolla. Vuosien mittaan käymistämme keskusteluista sidosryhmien kanssa olemme oppineet, että yksittäisen ihmisen arkiset tarpeet ovat melkein vakiot kaikissa maissa”, Ahde sanoo.

Skillwellin kanssa kemiat kohtasivat ja kehitys alkoi 

MyHID Oy lähti liikkeelle sovelluksen toteuttamisessa hakemalla ensin tuotteelleen teknistä alustaratkaisua. Seuraavaksi oli aika haarukoida, kuka ratkaisun voisi toteuttaa. 

“Haastattelimme puolen tusinaa yritystä, tavoitteena löytää omaan tilanteeseemme ja resursseihimme sopiva yhteistyökumppani. Skillwellin kanssa kemiat kohtasivat heti: yritys  oli sopivan kokoinen ja kommunikaatio toimi alusta asti”, kertoo Ahde. 

Yhteistyötä on nyt tehty noin vuoden verran tiiviisti päivittäistasolla. Syvimmällä projektissa Skillwellin puolelta on ollut kehityksestä vastannut Santtu Sarlin.

“Aloitimme tekemällä proof of concept -tyyppisen ensimmäisen prototyypin, jolla testasimme, että idea on toteuttamiskelpoinen. Seuraava prototyyppi oli jo kehittyneempi, ja sen myötä lähdimme tekemään perusteellisempaa kehitystyötä. Ensimmäinen kehityspaketti suunniteltiin vielä ns. vanhanaikaisesti, mutta pikkuhiljaa etenimme kehitysmallissa ketterämpään suuntaan”, Sarlin kertoo projektin vaiheista. 

Keväällä 2022 MyHomesID-sovelluksen ensimmäinen julkaisukelpoinen versio (MVP eli Minimum Viable Product) saatiin markkinoille. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuote olisi valmis, vaan kuten SaaS-sovelluksille on tyypillistä, kehitys on jatkuvaa. Asiakastestauksilla kartoitetaan, mihin suuntaan sovellusta on tarvetta kehittää.

Ketterä kehitys on ainoa tie onnistumiseen

Ketterän kehityksen menetelmiä käytetään usein ohjelmistokehityksessä ja IT-projekteissa tekemään prosesseista sujuvampia. Tärkein periaate on vastata asiakkaan tarpeeseen toimittamalla versioita ohjelmistosta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja säännöllisesti. Näin asiakkaalla on erinomaiset vaikutusmahdollisuudet projektin joka vaiheessa.  

MyHomesID:n kohdalla ketterä kehitys on tarkoittanut sitä, että yhteistyö on ollut päivittäistä ja kahden viikon välein projektin etenemistä on tarkasteltu palaverissa. Jari Ahde yhteyshenkilönä on ollut avainasemassa sovelluksen kehittämisessä.

“Kun tuote syntyy meidän aloitteesta, meillä täytyy olla vetovastuu. Parhaat tulokset syntyvät sitä kautta, että asiakas osallistuu tiiviisti kehittämiseen. Vaikka olemme virallisesti startup-yritys, porukallamme on annettavanaan 40 vuoden kokemus tältä alalta”, Ahde selittää.

“Alkusykäys kehitystoimenpiteisiin tulee usein meiltä. Sen jälkeen aihe vaatii pohjustusta, että Skillwell pääsee toimintaan. Toiminnan jälkeen tilannetta tarkastellaan ja testataan. Ketterässä kehityksessä on lukemattomia vaiheita jo kahden viikon sprintin sisällä.”

Ahde näkee, että ketterän kehityksen malli on ainoa mahdollinen vaihtoehto MyHomesID:n tyyppisen sovelluksen toteuttamiseen.

“Emme saisi tämän kaltaisia tuloksia ilman tätä mallia. Siihen pitää vain uskaltaa heittäytyä. Ketterä kehitys on ikuista oppimista ja kehittymistä: siinä käydään koko ajan keskustelua ja haetaan toimivinta yhteistyömallia. Tietyistä perusprinsiipeistä pitää kuitenkin pitää kiinni, jotta tuloksia syntyy.” 

“Ketterä kehitys edellyttää sitä, että kummallakin puolella pöytää osallistutaan. Se sitouttaa molemmat yritykset prosessiin, mutta myös toisiinsa. Osapuolet oppivat tuntemaan toisensa.”

Yhteistyössä korostuvat joustavuus ja yhdessä kehittäminen 

Yhteistyöstä Skillwellin kanssa Ahde nostaa esille erityisesti joustavuuden ja rohkeuden antaa kehitysehdotuksia. 

“Heidän kanssaan on äärimmäisen joustavaa sekä helppoa työskennellä, ja he kantavat luotettavasti oman osansa. He myös uskaltavat sanoa mielipiteensä, mikä on todella tärkeä asia. Esimerkiksi meidän projektissamme Santtu uskaltaa ottaa vahvaa roolia kehityskeskusteluissa ja ehdottaa, miten voisimme viedä asioita eteenpäin. Häneltä löytyy tarvittavaa resilienssiä.” 

“Paras asia Skillwellin palvelussa ovat henkilöt. Heidän kanssaan dialogi on sujuvaa ja kommunikointi todella helppoa. He osaavat asettua samalle tulokulmalle asiakkaan kanssa ja käydä keskustelua.”

Ahde arvostaa myös sitä, että Skillwell on sitoutunut yhteiseen tekemiseen ja ajaa asiakkaan etua – muutenkin kuin kyseisen projektin osalta.

“Haemme koko ajan yhdessä optimimallia tehdä yhteistyötä ja mietimme, kuinka asiat voisi tehdä vielä paremmin. Skillwellillä osataan katsoa riittävän kauas ja miettiä meidänkin kannaltamme asioita eteenpäin. Annamme puolin ja toisin kehitysehdotuksia toisillemme – ja saatamme puhua myös itsemme kehittämisestä yleisemmin.”

“Meillä on hyvin vahva sitoutuminen Skillwelliin ja halu tehdä jatkossakin yhteistyötä”, Ahde lopettaa. 

Skillwell luottaa SaaS palveluiden kehityksessä AWS:n  palveluihin. Lue lisää SaaS palvelukehityksestämme

Kauppakatu 39

40100 Jyväskylä

© Skillwell Oy 2022