Mitä on UI/UX suunnittelu ja kuinka se voi vaikuttaa yrityksen menestykseen?

22/9/2022

Miika Pollari

blog-post-image
Tiedätkö miten käyttäjät oikeasti käyttävät sovellustasi? Onko kotisivusi nopea ja responsiivinen? Ensimmäinen asia johon käyttäjä kiinnittää huomion sovellustasi tai sivuasi käyttäessä, on kuinka sujuva ja mukava käyttäjäkokemus on, ja vasta sitten alkaa tutustua tarjontaasi tarkemmin. Skillwellin kehittäjä Miika kertoo, miksi jokainen yritys tarvitsee joskus UI/UX ehostusta.

Mitä UI/UX tarkoittaa?

UX tai User Experience kuvaa käyttäjän kokemuksia palvelua käyttäessä. UX suunnittelun päätarkoituksena on ottaa huomioon kaikki käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät,  tietojen täyttämisestä sivustorakenteeseen. Kuinka sujuva käyttäjän kokemus palvelussa on, on suoraan liitännäinen sen menestykseen.

UI tai käyttöliittymä sisältää kaiken joka auttaa käyttäjää hallitsemaan, ja käyttämään sovellusta tai palvelua. Tästä johtuen yksi UI suunnittelijan tehtävistä on tehdä sivuista ja sovelluksista visuaalisesti mielyttäviä ja käytettäviä. Tarkoituksena on luoda käyttöliittymä jonka käyttäminen on tehokasta.

Voisi sanoa että UX suunnittelu on käyttöliittymän suunnittelua käyttäjän kokemuksen ja käyttäytymisen analysoinnin perusteella. UI suunnittelu puolestaan on käyttöliittymän visualisointia palvelun kohderyhmän käyttäjäkokemuksen analysoinnin pohjalta.

Kuinka UX/UI suunnittelu vaikuttaa yrityksen menestykseen?

Modernit digitaaliset palvelut ovat rakennettu käyttäjän odotusten mukaisesti. Tästä syystä on tärkeä ymmärtää että se kuinka käyttäjä kokee palvelun tai verkkosivun käytön, on liitännäinen käyttäjän odotuksiin yritykseltä.*

Kun digitaalinen palvelu on käyttäjäystävällinen ja auttaa käyttäjää ratkaisemaan ongelmansa helposti ja nopeasti, niin käyttäjät palaavat helpommin palvelusi pariin, ja maksavat sen käytöstä.

Hyvän UI/UX suunnittelun seurauksena on tasainen virta uskollisia käyttäjiä, johtaen suurempiin konversioihin.

Milloin on tarve päivittää käyttöliittymää?

Nykyaikainen yritys ei voi olla kiinnittämättä huomiota uusimpiin teknologian edistyksiin tai trendeihin, ja siksi onkin tärkeää pitää palvelujen käyttöliittymät ajantasalla.

Käyttöliittymän uudistamisen arviointiin on monia avainasemassa olevia metriikkoja.

  • Käyttöliittymä kehitettiin 3-5 vuotta sitten. Vanhanaikainen käyttöliittymä voi ajaa mahdolliset käyttäjät kilpailijoiden modernimpiin palveluihin.

  • Palvelun nopeus. Hidas palvelu voi tehdä palvelun käyttäjäkokemuksesta varsin epämiellyttävän. On tärkeää että käyttäjä löytää ratkaisun ongelmaansa nopeasti ja helposti.

  • Heikko konversio.  Päivittämällä käyttöliittymää, voit tuoda parhaita tarjouksia paremmin esille.

  • Sujuvuus. Käyttämällä visuaalisia efektejä, on mahdollista luoda käyttäjälle tunne palvelun “sujuvuudesta”.Hyödyntämällä oikeanlaisilla animaatioita ja siirtymiä, voi palvelu jopa tuntua nopeammalta.

  • Saavutettavuus. Monet digitaaliset palvelut ovat huonosti saavutettavissa henkilöille joilla on esteitä. Puuttumalla asiaan ja päivittämällä käyttöliittymä saavutettavammaksi, voi yritys saavuttaa uusia kohderyhmiä.

  • Palvelussa on bugeja. Bugit sivua tai palvelua käytettäessä voivat helposti hermostuttaa käyttäjän, ja ohjata heidät kilpailijan luokse.

  • Halu implementoida uusia teknologioita. Ohjelmistokehitys on jatkuvasti muuttuva ala, joka tarjoaa aina uusia mahdollisuuksia houkuttaa asiakkaita palvelusi luo.

  • Yritys on julkaissut uusia palveluita, tai sen suunta on muuttunut. Kaikki projektit elävät kehitysvaiheessa, ja joskus muutos vaatii käyttöliittymän päivittämistä myötäilemään nykyistä ideaa paremmin.

Miten toimimme Skillwellillä?

Käyttöliittymän päivittäminen ei tarkoita että palvelusi tai ideasi oli huono. Tilanne vaan kertoo sen että uudesta käyttöliittymästä pitää luoda sellainen, joka täyttää asiakkaidesi tarpeet.

Digitaaliset palvelut, joiden käyttöliittymät on jäänyt menneisyyteen, eivät pysty kilpailemaan uusien, nopeiden ja tehokkaiden käyttöliittymien kanssa. Ne eivät vaan näytä houkuttelevalta uusille käyttäjille, ja jopa vanhat käyttäjät saattavat ajan myötä siirtyä modernimpiin ratkaisuihin.

Luodaksemme palveluja joista ei pidä vain asiakkaamme, vaan myös asiakkaamme käyttäjät, me Skillwellillä panostamme jatkuvaan kehitykseen. Josta johtuen voimme sukeltaa suoraan asiakkaamme tarpeisiin ja toiveisiin, sekä ratkaista ne tehokkaasti.


Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja kysy lisää!

Vastaamme mielellämme kysymyksiisi.

Harri Ilvonen

harri.ilvonen@skillwell.fi

+358 400 830 660

Jari Ikävalko

jari.ikavalko@skillwell.fi

+358 50 386 5590

Lue myös nämä:

blog-post-image
Asiakastarinat
Asiantuntija
Millaista on työskennellä Skillwellin kanssa – Skillwell-kehittäjän ajatuksia

Yhteistyö pelikehitysyritys Dazzle Rocksin kanssa on ollut antoisaa molemmille osapuolille. Skillwell-kehittäjä Teemu Ihalainen on toiminut asiakkuudessa pääkehittäjänä, taustatukenaan...

blog-post-image
Asiantuntija
SaaS
Miten yritykset voivat hyötyä SaaSista

SaaS eli Software as a service on moderni ratkaisu ohjelmistoille. SaaS ohjelmistot ovat verkon kautta käyttäjälle välitettäviä ohjelmistoja,...

blog-post-image
AWS
AWS selkeyttää sovellusten hallintaa ja ajoympäristöä

Mikä avuksi sovellusten kehittämisen ja päivittämisen parempaan hallintaan? Meidän suosituksemme on Amazon Web Services -pilvipalvelu. Kehitysympäristönä se tarjoaa...

Kauppakatu 39

40100 Jyväskylä

© Skillwell Oy 2022