Takaisin blogiin

Sharing is caring: Mistä tietää, milloin järkevintä on hankkia apua ulkopuolelta?

15/5/2019
Sirkku Jauhiainen
Avun hankkiminen

”On iso riski, että hiljainen tieto häviää, joudumme panostamaan entisestään dokumentoimiseen, ja lisäksi meidän rakentamat järjestelmät ovat niin kompleksisia, että niihin ei pääse käsiksi ulkopuolinen devaaja.”

Näin asiakas usein tokaisee, kun keskustelemme ulkopuolisen ohjelmisto-osaamisen hankkimisen tarpeesta. Ja tällaiset huolet ovat ymmärrettäviä. Asiakas on satsannut järjestelmäänsä paljon, ehkä jopa rakentanut sen alusta asti. Pahimmillaan yrityksessä on yksi ainoa kehittäjä, joka tuntee järjestelmän. Mutta mitä tapahtuu, jos tällainen avainhenkilö lähtee yrityksestä? Devaajista on kova pula kaikkialla. Miten onnistua rekrytoimaan nopeasti juuri ne oikeat ohjelmisto-osaajat?

Ota askel taaksepäin ja mieti hetki. Mihin käytät osaamisesi versus mihin se olisi fiksua käyttää? Haastan sinut pohtimaan asiaa.

Olen itse saanut olla mukana IT-alalla erilaisissa yrityksissä myynnin ja markkinoinnin tehtävissä. Samalla olen myös saanut kokea alan osaajapulan omissa nahoissani. Sharing is caring, joten jaan omat tarinani onnistumisesta – ja epäonnistumisesta.

Aika on myös rahaa – kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse

Halusimme tuoda markkinoille uuden lasku- ja osamaksuratkaisun. Se oli iso työ, ja kova resurssipula vaivasi vähän kaikkia. Hakkasin päätä seinään: tuotekehitys on liian hidasta. IT-osaajia ei löydy. Tuote ei vastaa asiakkaan vaatimuksia eikä talon sisäinen kommunikointi pelaa. Myyntitavoitteet painavat päälle.

Alkoi tiivis yhteistyö asiakkaiden, maksunvälittäjien, verkkokauppatoimittajien ja oman tuotekehityksen kesken. Vaadittiin kokista, koodia ja lehmän hermoja.

Loppu hyvin, kaikki hyvin: maksutapa kehitettiin oikeaan suuntaan, brändiä muutettiin ja yhtäkkiä palvelu olikin menestys. Muistan tämän matkan aina lämmöllä. Projektista opin, että on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen, arvostaa jokaisen erilaista osaamista ja muistaa ennen kaikkea, että kaikkea ei kannata tehdä itse. Aika on myös rahaa.

Liian aikaisin ja väärällä tavalla

Jaan myös toisen tarinan, jossa ei valitettavasti ollut yhtä onnellista loppua. Startup -maailmassa kaikki tapahtuu nopeasti ja pienillä resursseilla. Uskoin itse tuotteeseen, ja uskon ehkä vieläkin, mutta toteutus eikä ehkä aikakaan ollut oikea.

Asiakkaiden puolelta tuotteeseemme oli aitoa kiinnostusta, mutta tuotteen kehittämisen tempo ei ollut riittävän nopea. Tähän ei taas ollut mahdollisuutta ilman myyntiä. Tilanne harmittaa minua edelleenkin. Tässä kolme kasvun katkeamiseen johtanutta virhettä:

  1. Ei luotettavaa IT-partneria, joka olisi vilpittömästi halunnut auttaa. Olisimme tarvinneet partnerin, jolla on laaja teknologiaosaaminen mutta myös halu nähdä meidän onnistuvan. Millaisella alustalla ja millä teknologia-stackillä palvelu kannattaa toteuttaa. On monen yrityksen ongelma, että hieno liikeidea ei pääse lentoon vahvan IT-osaamisen puuttuessa. Yrityksestä ei välttämättä löydy taitoa valita ulkopuolista toimittajaa sekä speksata tälle myös vaatimukset oikealla tavalla. Miten ylipäänsä tietää, kuka toimijoista on luotettava ja todella haluaa auttaa sen sijaan, että vain myy?
  2. Liian iso satsaus omaan tuotekehitystiimiin. Alkuvaiheessa kaikki on epävarmaa; ei tiedetä millaista osaamista pitää rekrytoida tai missä kohtaa. Tarve voi myös muuttua lennosta. Tällaisessa tilanteessa voi olla järkevintä etsiä IT-partneri, joka pystyy tarjoamaa osaajat nopeasti ja myös vaihtamaan nämä tarvittaessa. Ei laiteta energiaa ja resursseja kiinni liian aikaisin, vaan varmistetaan ensin idean toimivuus.
  3. Ei kuunnella asiakasta. Yritykselle on tärkeää päästä nopeasti liikkeelle, testata tuotetta oikealla kohderyhmällä sekä löytää asiakkaita, jotka sanovat asiat suoraan. Kun asiakas puhuu, kuunnellaan, ja myös sisäistetään, mitä kuullaan.
Mistä sitten ratkaisu?

Juuri tämän kierteen voi välttää kysymällä, mihin osaamisesi olisi fiksua käyttää? Tässä Skillwell tulee apuun. Olemme kumppani, joka haluaa nähdä sinun menestyvän. Autamme digitaalisten palveluiden määrittelyssä ja toteutuksessa, ja löydämme tarvittavat ohjelmisto-osaajat. Osaamme kuunnella tarpeitasi, ja myös kerromme suoraan, jos emme ole paras kumppani tilanteessa.

Meidänkin pitää jatkuvasti miettiä, mihin fokusoimme ja kuka tekee mitäkin. Millaisia partnereita me itse tarvitsemme, jotta suuntamme pysyy oikeana, tekemisemme tehokkaana ja jotta jokainen pääsee loistamaan omalla ydinosaamisellaan.
Joten: Mitkä asiat ovat ydinosaamistanne? Mihin teillä ehkä tarvittaisiin ulkopuolista IT-osaamista? Jos olet edes sekunnin verran pyöritellyt näitä kysymyksiä, niin anna meidän auttaa. Olemme sinua varten.

Jaa postaus

Lue lisää viimeaikaisista tapahtumista