Sulje ikkuna

Viihdyitkö Skillwellin blogin parissa?

Uutiskirje

Tilaa uutiskirje niin saat uudet kirjoitukset suoraan sähköpostiisi!

3 pahinta verkkosivu turnoffia

Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti. Kun pidetään mielessä, etteivät ihmiset jaksa kovinkaan pitkäjänteisesti etsiä tietoa ja turhautuvat hetkessä, on selvää että kävijöiden haaliminen verkkosivuille on melkoista speed-datingia.

Takaisin blogiin
Mitkä ovat verkkosivujen 3 pahinta turnoffia?

Ihmisten keskittyminen on tänä päivänä surkeaa. Tutkimusten mukaan jaksamme keskittyä yhteen asiaan keskimäärin vain noin 8 sekuntia, mikä ei todellakaan ole paljon! Keskittymiskyvyn on vieläpä havaittu heikentyvän jatkuvasti.

Keskittymiskyvyttömien lisäksi olemme kärsimättömiä. Jos tietoa ei löydy heti tai sivu ei lataudu silmänräpäyksessä, lähdemme pois. Tunnistan tästä itseni. Olen luonteeltani nopea ja kärsimätön ja digitaalisissa kanavissa tämä tulee esiin erittäin voimakkaasti.

Ensiksi perusasiat kuntoon

Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti. Sieltä asiakas käy tsekkaamassa tarvittavat tiedot, tutustuu yritykseen ja tämän ihmisiin. Kun pidetään mielessä, etteivät ihmiset jaksa kovinkaan pitkäjänteisesti etsiä tietoa ja turhautuvat hetkessä, on sanomattakin selvää että kävijöiden haaliminen verkkosivuille on melkoista speed-datingia.

Jotta verkkosivut voidaan luoda oikealla tavalla helpoiksi ja houkutteleviksi on tärkeää miettiä, mikä sivujen tarkoitus on. Mitä näillä sivuilla tavoitellaan? Onko sivun tarkoitus vahvistaa brändiä, vauhdittaa myyntiä ja generoida liidejä tai jokin muu. Tämä pitää olla kristallinkirkasta ennen kuin verkkosivuista saadaan oikeasti toimivat.

Käytettävyys ja löydettävyys ovat seuraavat asiat, jotka on oltava kunnossa. Onneksi tänä päivänä responsiivisuus on yhä enemmän sisäänrakennettu ominaisuus digitaalisille sivuille. Entä sitten löydettävyys? Kärsimätön nykyihminen hakee googlesta tietoa sinilevästä aina korvapuustin leipomiseen. Sivujen elinehto tämän päivän markkinoilla on hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi onnistuu, kun sivuilla on riittävästi oikein tuotettua sisältöä.

Mitkä ovat kolme pahinta turnoffia juuri asiakkaiden näkökulmasta?

1. Yrityksen tarkoitus jää epäselväksi. Jos yrityksesi olemassaolon tarkoitus ei selviä sivun nopealla vilkuilulla, olet pulassa. Etenkin jos liiketoimintasi on hieman monimutkaisempaa kuin perus B2C tuotteiden myynti, varmista että tuotteesi ja palvelusi tulevat selväksi. Referenssitarinat ja läpinäkyvyys ovat tänään in. Kannattaa panostaa ja hankkia hyvä copywriteri, joka osaa viestiä ja kirjoittaa teille sopivalla tavalla.


2. Sivun eksyttävä rakenne. Jos verkkosivuillesi voi eksyä kuin mummo metsään syksyllä, ollaan hakoteillä. Muista, että uudet sivustokävijät ovat kuin turisteja - suunnittele rakenne niin että se auttaa asiakasta navigoinnissa, jolloin hän löytää haluamansa tiedot. Muista, että sinun tulee asettaa tavoitteet sille, miten toivot kävijöiden sivustollasi liikkuvan. Polun tulee olla selkeä ja CTAn houkutteleva. Hyppää asiakkaan saappaisiin ja mieti: mitä asiakas haluaa tietää?


3. Sivu on ruma. Jos sinulla on 8 sekuntia aikaa vakuuttaa ihmiselle, että hänen kannattaa jäädä verkkosivuillesi, on sanomattakin selvää ettei sitä tehdä tekstisisältöjen avulla. Visuaalisesti kiinnostava aloitusnäkymä houkuttelee lukemaan. Kaikenlainen liike sivustonäkymässä kiinnittää huomion - videot ja animaatiot ovat loistava keino napata ihmisten katse.
Pelkkään visuaalisuuteen panostaminen ei kuitenkaan vie pitkälle, vaan sivuilla täytyy olla aktiivisesti päivittyvää, brändiin istuvaa ja kiinnostavaa sisältöä. Vaikka tämän päivän keskittymiskyvyttömät ihmiset saattavatkin mielellään jäädä katselemaan visuaalisesti kaunista mutta tyhjänpäiväistä sisältöä, pelkkä katselijoiden haaliminen harvoin on yrityksen verkkosivujen tavoite.

Kun pahimmat sudenkuopat on selätetty, alkaa verkkosivusto todella luomaan lisäarvoa yrityksellesi. Me Skillwellillä suunnittelemme verkkosivuja Webflow-alustalle, joka mahdollistaa erottuvien, visuaalisten ja helpostipäivitettävien sivujen rakentamisen. Meidän mielestämme jokainen yritys ansaitsee edustavat verkkosivut, jotka rakennetaan täysin yksilölliset tarpeet huomioiden.

Miltä sinun verkkosivusi näyttävät? Onko aika päivittää nykyiset tai tehdä kokonaan uudet sivut? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Kiitos! Olemme sinuun yhteydessä pian!
Tarkista pakolliset kentät (*) ja onko sähköposti kirjoitettu oikein.